Wzrost aktywności tuż przed śmiercią
8 października 2009, 16:47W zapisach EEG siedmiu terminalnie chorych osób tuż przed śmiercią wykryto identyczne nagłe wzrosty aktywności. Lekarze sądzą, że to fizjologiczny dowód na istnienie wrażenia przebywania poza ciałem (Journal of Palliative Medicine).
Ruch muzyka zmienia odbiór utworu
7 stycznia 2010, 09:52Informacje wzrokowe w postaci ruchów wykonywanych przez perkusistę czy ksylofonistę mogą wpływać na to, jak odbieramy muzykę, stwarzając wrażenie, że dźwięki są dłuższe bądź krótsze niż rzeczywistości (Percussive Notes).
Jak robakowi odrasta głowa
26 kwietnia 2010, 11:05Naukowcy z brytyjskiego University of Nottingham zidentyfikowali gen, dzięki któremu u wypławków odrastają amputowane części ciała. Co niezwykle interesujące - zwierzę potrafi nawet wyhodować sobie nową głowę wraz z mózgiem.
Dietetyczne związki ADHD
30 lipca 2010, 08:54Australijscy naukowcy z Telethon Institute for Child Health Research w Perth wykryli związek między typową dla Zachodu niezdrową dietą a zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) u nastolatków.
Uspołecznienie wpływa na wielkość mózgu
24 listopada 2010, 18:37Badacze z Oxford University postanowili sprawdzić ewolucyjną historię mózgów różnych gatunków ssaków na przestrzeni ostatnich 60 milionów lat. Stwierdzili, że psy mają większe mózgi niż koty, gdyż ich wielkość jest związana z więzami społecznymi, łączącymi zwierzęta w stadzie, a te są bardziej wymagające pod względem intelektualnym.
Problem Molyneaux rozwiązany
11 kwietnia 2011, 10:39Gdy przed 300 laty John Locke w swoich Rozważaniach dotyczących rozumu ludzkiego przywołał tzw. problem Molyneux zapewne nie przypuszczał, że miną aż trzy wieki, zanim ludzkość będzie potrafiła odpowiedzieć na stawiane tam pytania.
Hamowanie mózgiem
29 lipca 2011, 13:00Niemieccy inżynierowie wykorzystali sygnały z mózgu kierowcy do uruchomiania hamulców samochodu. Okazało się, że dzięki temu udaje się znacznie skrócić drogę hamowania, a tym samym uniknąć wielu wypadków.
Jak uczymy się lęku?
12 grudnia 2011, 09:54Po raz pierwszy udało się wykazać, że kora mózgowa, obszar uznawany przede wszystkim za siedlisko wyższych funkcji poznawczych, pełni również ważną rolę w uczeniu emocjonalnym.
Mózg z zespołem stresu pourazowego
25 maja 2012, 11:00Porównując skany mózgu wykonane 2 lata przed tsunami i 3-4 miesiące po katastrofalnym trzęsieniu ziemi, japońscy psycholodzy wskazali na cechy budowy mózgu predysponujące do zespołu stresu pourazowego (ang. post-traumatic stress disorder, PTSD). Ustalili też, jak mózg zmienia się pod wpływem traumatycznego zdarzenia.
Statystyka doświadczenia wpływa na korygowanie błędów
31 grudnia 2012, 11:07Co robią ptaki, by nie zacząć lub przestać fałszować? Ludzie mogą się wspomagać np. procesorem dźwięku Auto-tune, lecz nasi skrzydlaci przyjaciele muszą się zadowolić starą metodą prób i błędów. Okazuje się jednak, że ptaki ignorują błędy wypadające poza zwykły zakres pomyłek, co zadaje kłam modelom twierdzącym, że im większy błąd w informacji zwrotnej, tym większa zmiana zachowania ruchowego. Jak widać, wszystko ma swoje granice...